Povinné ručení se neliší jen cenou, aneb na co si dát pozor?

Zář 14, 2022Pojištění auta, Pojištění

Dnešní tip bude o povinném ručení, které se neliší jen cenou!

Zákonem stanovený nejnižší limit povinného ručení je stanoven na 35 mil. To znamená, že pojišťovna zaplatí za viníka max. 35 mil Kč na každého zraněného nebo usmrceného a 35 mil. Kč na majetkovou škodu pro všechny poškozené. V zahraničí můžete snadno způsobit mnohem vyšší škodu než u nás a tento základní limit by nemusel stačit. Kde všude povinné ručení platí naleznete na své „zelené“ kartě (dnes už v bílém provedení). Největší paradox je, že rozdíl mezi minimálními a maximálními limity u povinného ručení činí pár set korun ročně!

V rámci povinného ručení nabízí pojišťovny různé benefity navíc (buď jsou již „v ceně“ resp. v rámci balíčku, nebo za mírný příplatek).

A mezi ty nejdůležitější patří:

Přímá likvidace

Mezi nejčastější patří tzv. nezaviněná nehoda, neboli přímá likvidace. V případě, že jste poškozeni, škodu vyřešíte se svojí pojišťovnou a ta si to poté vyřeší s viníkem. Tuto službu doceníte především v zahraničí. Zkuste si představit, že Vás po cestě do Chorvatska nabourá nějaký „Maďar“, v ten moment toto „připojištění“ více než oceníte. Dejte si však pozor, aby bylo platné i v zahraničí.

Asistenční služby

Asistenční služby jsou kapitolou sami pro sebe. K povinnému ručení máte vždy „základní“ asistenční služby zahrnuty, nicméně tento základ v podstatě nic nevyřeší. Obvykle se vztahuje pouze na nehodu (tzn. ne na poruchu) a limit, kam Vás odtáhnou, je také nízký, např. limit na odtah 3.000,- v podstatě nic neřeší.

Je to oblast, na kterou se při uzavírání povinného ručení vyplatí myslet, resp. vyplatí se nešetřit. Bez limitní asistenční služby stojí v průměru 90,-/měsíčně. Pojišťovny obvykle nabízí 3 – 4 varianty rozsahu.

Pojištění skel

K nejčastějším připojištěním rozhodně řadíme pojištění skel. Dnes už se toto pojištění většinou vztahuje na všechna výhledová skla. Nicméně na trhu jsou stále pojišťovny, které rozlišují čelní sklo a ta ostatní, tzn. přehlédnutí tohoto faktoru by se mohlo nevyplatit. U tohoto připojištění jsou pak podstatné rozdíly v čekací době a ve spoluúčasti. Na spoluúčasti můžete někdy ušetřit také tak, že si sklo necháte pouze zcelit (pokud je to možné). Většina pojišťoven zvýhodňuje také opravu ve smluvním servisu a u některých je to povinnost.

Doplňkové připojištění

K povinnému ručení lze sjednat celou řadu doplňkových připojištění, které jsou typické pro havarijko, např. pojištění střetu se zvěří, odcizení, vandalismus nebo poškození živlem (např. kroupy, povodeň). Zde je důležité mít na zřeteli, že toto pojištění se sjednává s limitem (klasicky 50.000 – 150.000), tzn. v žádném případě toto pojištění, ani kombinace více rizik není náhražkou havarijního pojištění. A také se můžete setkat s tím, že tato připojištění jsou platná pouze v ČR.

Ke střetu, vandalismu a odcizení bych chtěl poznamenat, že vždy je NEZBYTNĚ NUTNÉ nejdříve přivolat Policii a poté až událost hlásit na pojišťovnu.

Ostatní benefity

Mezi další benefity povinného ručení bychom mohli zařadit právní pomoc, úrazové pojištění, popř. pojištění přepravovaných věcí řidiče. V podstatě se jedná o marketingové „tahy“ a neměli by hrát významnou roli při rozhodování. Nicméně v některých případech i tyto benefity můžou stát za zvážení.

V případě, že budete potřebovat poradit s pojištěním Vašeho vozidla, neváhejte nás kontaktovat, naši specialisté se Vám budou věnovat.

Autor článku: Ing. Miroslav Pustelník, MBA, EFA

Co by Vás mohlo zajímat.

Pozor na podpojištění!

Pozor na podpojištění!

V souvislosti s pojištěním majetku je potřeba dávat pozor na podpojištění. Zatímco u aut mají klienti tendenci jeho hodnotu navyšovat do nebeských výšin, co se týká nemovitostí, je trend spíše opačný → před pojišťovnou ceny stlačují dolů.  Co je tedy to...

číst více