S každým novým rokem se opakuje mnoho věcí, které všem našim klientům doporučuji zkontrolovat, aktualizovat, revidovat, nahlásit, uplatnit či nárokovat. A abyste na nic nezapomněli, zasílám Vám náš aktualizovaný kontrolní seznam pro letošní rok:
1) Zkontrolujte si platnost
- Občanského průkazu
- Řidičského průkazu
- Pasu
- STK u Vašeho vozidla
- Dálniční známky
A pokud končí cokoliv v letošním roce, poznačte si datum a začněte vše vyřizovat s předstihem!
2) Nahlaste změnu kontaktních údajů
Pokud jste v loňském roce změnili:
- Telefonní číslo (např. změna v práci)
- Adresu
Nezapomeňte to nahlásit všem institucím, kde tyto údaje potřebujete pro komunikaci s nimi. Dnes již stačí u většiny institucí změnu nahlásit e-mailem, nebo datovou schránkou. Nemusíte tedy do řady na poštu 😊.
3) Nezapomeňte zahrnout do daňového přiznání:
- Potvrzení o platbách příspěvků na penzijní připojištění nebo DPS, které přesáhly 12.000 Kč ročně
- Potvrzení o platbách zaplacených na životní pojištění (u investičního nebo rezervotvorného)
- Potvrzení o zaplacených úrocích z hypotéky nebo úvěru ze stavebního spoření.
- Roční daňové výpisy z různých investičních platforem, případně dodanit zisky pokud jste nesplnili časový test a nevešli jste se do limitu sto tisíc korun
- Všechny výše uvedené potvrzení by Vám měli přijít v průběhu ledna do Vašich e-mailů, interních přístupů u finančních institucí, či výjimečně ještě i poštou. Pokud Vám cokoliv nedorazí v lednu, ihned se obraťte na příslušnou instituci.
4) Pohlídejte si termíny výročí Vašich smluv
Aktualizaci či případnou změnu ve Vašich finančních produktech můžete
zpravidla udělat jen ve výročí a to ještě s dostatečným předstihem, ideálně 2
měsíce a déle. Týká se to:
- Pojištění vozidla (doporučujeme aktualizovat každý rok, není-li sjednáno ve smlouvě GAP).
- Pojištění majetku a odpovědnosti (doporučujeme aktualizovat každé 2 roky).
- Hypotečních úvěrů (zde doporučuji začít s přípravou i rok před výročím fixace).
5) Vše co souvisí s Vaší nemovitostí
- Podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí (dříve daň z nemovitosti), podává se tehdy, pokud jste se v uplynulém roce nově stali majiteli nemovitosti. Termín pro podání je do 1.2.
- V případě prodeje/daru Vaší nemovitosti je potřeba se od této platby daně odhlásit. A Ti, kteří sice něco prodali, ale stále nějakou nemovitost vlastní musí opět podat daňové přiznání.
- Zaplatit daň – platí se každoročně, finanční úřad Vám zasílá zpravidla složenku k zaplacení, složenku očekávejte v květnu.
- Každoročně musí být provedena kontrola spalinových cest (máte-li komín).
6) Udělejte si aktuální přehled o svém rodinném cashflow
- Víte kolik aktuálně za všechno platíte?
- Jste schopni v současnosti měsíčně něco ušetřit? Víte kolik?
- Máte vytvořenou pohotovostní rezervu ve výši min. 3 měsíčních příjmů?
7) Udělejte si revizi svých finančních cílů
- NA CO budete v budoucnu peníze potřebovat
- KDY (za jak dlouho) budete peníze potřebovat
- KOLIK peněz budete potřebovat na jednotlivé cíle
Přehledný checklist si můžete stáhnout níže. Věřím, že Vám tento checklist pomůže k většímu přehledu nad svými financemi. A pokud byste s tím vším chtěli pomoci, tak v servisním poradenství jsme schopni všechny výše uvedené body hlídat za Vás.
Autor článku: Ing. Miroslav Pustelník, MBA, EFA