Povinné ručení? 3 tipy → na co se zaměřit

Říj 27, 2021Pojištění auta, Pojištění

Dnešní tip je určený všem, resp. všem kdo vlastní nějaké vozidlo! Každý rok totiž řešíme to samé – výročí smlouvy u povinného ručení na pojištění našeho auta a nová složenka k zaplacení na další rok! Ale jste si jistí, že máte svoji pojistku vozidla opravu dobře sjednanou? V dnešním tipu se proto zaměřím na povinné ručení, správně řečeno „pojištění odpovědnosti z provozu vozidla“. 

Toto pojištění je dáno zákonem a musí ho mít sjednán každý majitel motorového vozidla, které je vedeno v registru vozidel, byť se s tímto autem třeba celý rok nejezdí. Bez tohoto pojištění byste neměli vyjet na silnici! Toto pojištění slouží ke krytí škod, které jsou vozidlem způsobeny někomu dalšímu.

Na co si dát pozor při sjednání povinného ručení – 3 Tipy:

  1. Vhodně zvolit limity povinného ručení!

Proč je to tak důležité? Protože Vámi zvolený limit povinného ručení představuje maximální sumu, která bude v případě škodné události vyplacena poškozenému! Nad tento sjednaný limit už musí viník nehody platit poškozenému odškodnění z vlastních zdrojů!

Správně zvolená výše limitů u povinného ručení ochrání tedy primárně Vás, pokud způsobíte dopravní nehodu, před nároky poškozené strany. Zvolený limit povinného ručení představuje maximální sumu, která je v případě škodné události vyplacena poškozenému z daného povinného ručení. A povinné ručení kryje tyto škody:

  • škody na zdraví nebo usmrcení
  • škody vzniklé poškozením, zničením nebo ztrátou věci
  • ušlý zisk
  • náhradu nákladů vynaložených na zdravotní péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění
  • účelně vynaložených nákladů spojených s právním zastoupením při uplatňování nároků z povinného ručení

Zákon stanovuje nejnižší částku, na kterou lze povinné ručení sjednat a sice na:

  • 35 mil Kč na každého zraněného nebo usmrceného a
  • 35 mil. Kč na majetkovou škodu pro všechny poškozené.

Pokud ale zaviníte vážnou dopravní nehodu, nebo způsobíte někomu jinému zranění s doživotními následky, tak tyto limity s velkou pravděpodobností stačit nebudou! Největší paradox je ten, že rozdíl mezi minimálními a maximálními limity u povinného ručení činí pár set korun ročně!

2. Asistenční služby

Druhou věcí, na kterou je dobré myslet jsou asistenční služby, jejich sjednání s nízkým limitem už sice tak nebolí, ale prodražit se může. K povinnému ručení jsou vždy základní asistenční služby „v ceně“, nicméně jejich sjednání je dostačující jen pro řidiče „kolem komína“. Bez limitní asistenční služby stojí v průměru 90,- korun měsíčně. Což jsou 2 piva, nebo 1 panák v baru (pokud zrovna není lockdown). Je třeba si ale uvědomit, že bez limitní asistenční služby, neznamená automaticky, výměnu defektu, dovoz paliva, apod.

3. Připojištění – pojištění skel a ostatní

Pryč jsou doby, kdy pojišťovny kryly tyto škody z povinného ručení viníka. V dnešní době už to tak není (nikdy není totiž 100% prokazatelné, že za to může řidič před Vámi). Pokud tedy chcete mít jistotu, svá okna si pojistěte ve své pojistné smlouvě. A zvolte také dostatečný limit. Je dobré vědět, kolik by stála výměna Vašeho skla právě na Vašem autě.

Lze připojistit také střed se zvěří, živel, vandalismus, odcizení,… . Zde si kromě stanoveného limitu pohlídejte také spoluúčasti a územní platnost. Jsou pojišťovny, které Vám za relativně malé pojistné nabídnou širokou škálu připojištění, ale ve finále zjistíte, že platí jen na území ČR. A pokud jedete 5x ročně do zahraničí na dovolenou nebo každý měsíc za rodinou do Polska je takové připojištění celkem riskantní sázka.

Nezapomínejte: pokud se střetnete s jelenem nebo Vám někdo vybije okýnko a auto vykrade, musíte nejdříve volat Policii ČR a až potom hlásit škodu na pojišťovnu, v opačném pořadí může dojít k odmítnutí plnění!

Pokud byste chtěli svoji smlouvu zrevidovat, ozvěte se, naši specialisté se Vám budou věnovat.

Autor článku: Ing. Miroslav Pustelník, MBA, EFA

Co by Vás mohlo zajímat.

Asistenční služby vs. lovci nehod

Asistenční služby vs. lovci nehod

Většina z nás používá každý den k přepravě auto. Ví, že má zákonnou povinnost mít uzavřené povinné ručení a tuší, že v rámci povinného ručení má i nějaké asistenční služby. Kdo a jak často je využívá už je otázka jiná.  Rozsah asistenčních služeb a jejich...

číst více