Stát se účastníkem dopravní nehody není nic příjemného, do krve se vyplavuje adrenalin, člověk je rozrušený a neví co dělat dříve. A víte, jak se máte zachovat? Kdy musíte a kdy není nutné volat Policii ČR? Dnešní tip bude právě o tom!
Zapamatujte si těchto 5 bodů:
- Policii není nutné volat, pokud:
- Nedošlo k žádnému zranění.
- Je jasná shoda mezi řidiči o vině a průběhu nehodového děje (co nezapomenout vyplnit v záznamu se dočtete níže).
- Hmotná škoda nepřesáhla 100.000 Kč a to včetně přepravovaných věcí
- Nedošlo k poškození majetku třetích osob, včetně pozemní komunikace, nebo znečištění životního prostředí (dopravní značka je majetek třetí osoby, stejně jako srna).
- Je možné svépomocí zajistit plynulost silničního provozu.
Pokud máte ze zákona povinnosti Policii ČR zavolat, a vy tak neučiníte → pojišťovna může (a pravděpodobně to udělá) odmítnout plnění.
Pokud máte jakékoliv pochybnosti, Policii raději zavolejte! Policii zavolejte také vždy, pokud se nehoda stane na dálnici.
- Vždy vyplňte záznam (i když byla přivolána Policie)!
Využijte telefon, vše si vyfoťte, můžete pořídit i video. Zdokumentujte detaily, postavení vozidel po nehodě. Vyplňte důkladně záznam, kromě formálních náležitostí, věnujte zvláštní pozornost bodu 13, tj. nákresu nehody. Ledabyle vyplněný záznam může vést k odmítnutí plnění pojišťovnou.
- Důležité!!! Po viníkovi požadujte, aby do záznamu o nehodě výslovně napsal, že uznává svou vinu. Pokud nesouhlasí, volejte VŽDY policii!
- Nepodepisujte nic, s čím nesouhlasíte!
Pokud s čímkoliv nesouhlasíte (s popisem děje, určením viny,…), nepodepisujte žádný dokument. Máte právo poradit se s právním zástupcem.
- Vždy volejte asistenční službu SVÉ pojišťovny (číslo naleznete na „zelené“ → dnes už bílé kartě) nebo linku 1224 (linka pomoci řidičům, zde Vás přepojí na asistenční službu Vaší pojišťovny).
Odmítněte ❌ LOVCE NEHOD, využití jejich služeb Vás může vyjít draho.
Kolik Vás může takový lovec stát?
Příklad z praxe: Nepozorný řidič nedobrzdil na křižovatce a naboural osobní vůz paní Jany. Nešlo o velkou nehodu, ale její vozidlo bylo nepojízdné. Během několika minut se na místě objevila asistenční služba, která byla velmi ochotná, auto paní Jany odtáhla a poskytla jí náhradní vůz (zbrusu nový vůz). Oprava byla komplikovanější, než se na první pohled zdálo a protáhla se. Autopůjčovna vystavila paní Janě fakturu na 80.000,- Pojišťovna však uhradila pouze 10.000,- za 10 dní. Pojišťovna dle typu poškozeného auta uznala denní půjčovné 1.000,- po dobu 10 dní. Zbylých 70.000,- musela paní Jana zaplatit z vlastní peněženky. Doporučujeme si s pojišťovnou PŘEDEM odsouhlasit délku zapůjčení náhradního auta.
A co dělat, když viník od nehody ujel?
Pokuste si zapamatovat co nejvíce informací – SPZ, značku, barvu. Pokud jsou tam nějací svědci, požádejte je o pomoc. Následně zavolejte policii a zkonzultujte další postup. Pokud nehodu způsobí neznámý viník, obraťte se ihned na policii.
Rada na závěr: zkontrolujte si, zda v autě vozíte „Záznam o dopravní nehodě“ a také doporučujeme si ho přečíst (a ideálně dříve, než při vypisování u dopravní nehody). Přeji Vám všem spoustu kilometrů bez dopravních nehod!
Autor článku: Ing. Miroslav Pustelník, MBA, EFA