5 tipů → co dělat/nedělat při dopravní nehodě

Říj 12, 2021Pojištění auta, Pojištění

Stát se účastníkem dopravní nehody není nic příjemného, do krve se vyplavuje adrenalin, člověk je rozrušený a neví co dělat dříve. A víte, jak se máte zachovat? Kdy musíte a kdy není nutné volat Policii ČR? Dnešní tip bude právě o tom!

Zapamatujte si těchto 5 bodů:

  1. Policii není nutné volat, pokud:
  • Nedošlo k žádnému zranění.
  • Je jasná shoda mezi řidiči o vině a průběhu nehodového děje (co nezapomenout vyplnit v záznamu se dočtete níže).
  • Hmotná škoda nepřesáhla 100.000 Kč a to včetně přepravovaných věcí
  • Nedošlo k poškození majetku třetích osob, včetně pozemní komunikace, nebo znečištění životního prostředí (dopravní značka je majetek třetí osoby, stejně jako srna). 
  • Je možné svépomocí zajistit plynulost silničního provozu.

Pokud máte ze zákona povinnosti Policii ČR zavolat, a vy tak neučiníte → pojišťovna může (a pravděpodobně to udělá) odmítnout plnění. 

Pokud máte jakékoliv pochybnosti, Policii raději zavolejte! Policii zavolejte také vždy, pokud se nehoda stane na dálnici.

  1. Vždy vyplňte záznam (i když byla přivolána Policie)!

Využijte telefon, vše si vyfoťte, můžete pořídit i video. Zdokumentujte detaily, postavení vozidel po nehodě. Vyplňte důkladně záznam, kromě formálních náležitostí, věnujte zvláštní pozornost bodu 13, tj. nákresu nehody. Ledabyle vyplněný záznam může vést k odmítnutí plnění pojišťovnou.

  1. Důležité!!! Po viníkovi požadujte, aby do záznamu o nehodě výslovně napsal, že uznává svou vinu. Pokud nesouhlasí, volejte VŽDY policii!
  2. Nepodepisujte nic, s čím nesouhlasíte!

Pokud s čímkoliv nesouhlasíte (s popisem děje, určením viny,…), nepodepisujte žádný dokument. Máte právo poradit se s právním  zástupcem. 

  1. Vždy volejte asistenční službu SVÉ pojišťovny (číslo naleznete na „zelené“ → dnes už bílé kartě) nebo linku 1224 (linka pomoci řidičům, zde Vás přepojí na asistenční službu Vaší pojišťovny).

Odmítněte  LOVCE NEHOD, využití jejich služeb Vás může vyjít draho.

Kolik Vás může takový lovec stát?

Příklad z praxe: Nepozorný řidič nedobrzdil na křižovatce a naboural osobní vůz paní Jany. Nešlo o velkou nehodu, ale její vozidlo bylo nepojízdné. Během několika minut se na místě objevila asistenční služba, která byla velmi ochotná, auto paní Jany odtáhla a poskytla jí náhradní vůz (zbrusu nový vůz). Oprava byla komplikovanější, než se na první pohled zdálo a protáhla se. Autopůjčovna vystavila paní Janě fakturu na 80.000,- Pojišťovna však uhradila pouze 10.000,- za 10 dní. Pojišťovna dle typu poškozeného auta uznala denní půjčovné 1.000,- po dobu 10 dní. Zbylých 70.000,- musela paní Jana zaplatit z vlastní peněženky. Doporučujeme si s pojišťovnou PŘEDEM odsouhlasit délku zapůjčení náhradního auta. 

A co dělat, když viník od nehody ujel?

Pokuste si zapamatovat co nejvíce informací – SPZ, značku, barvu. Pokud jsou tam nějací svědci, požádejte je o pomoc. Následně zavolejte policii a zkonzultujte další postup. Pokud nehodu způsobí neznámý viník, obraťte se ihned na policii.

Rada na závěr: zkontrolujte si, zda v autě vozíte „Záznam o dopravní nehodě“ a také doporučujeme si ho přečíst (a ideálně dříve, než při vypisování u dopravní nehody). Přeji Vám všem spoustu kilometrů bez dopravních nehod!

Autor článku: Ing. Miroslav Pustelník, MBA, EFA

Co by Vás mohlo zajímat.

Asistenční služby vs. lovci nehod

Asistenční služby vs. lovci nehod

Většina z nás používá každý den k přepravě auto. Ví, že má zákonnou povinnost mít uzavřené povinné ručení a tuší, že v rámci povinného ručení má i nějaké asistenční služby. Kdo a jak často je využívá už je otázka jiná.  Rozsah asistenčních služeb a jejich...

číst více