Lednový checklist 2023

Led 11, 2023Finanční plán, Daně

S každým novým rokem se opakuje mnoho věcí, které všem našim klientům doporučuji zkontrolovat, aktualizovat, revidovat, nahlásit, uplatnit či nárokovat. A abyste na nic nezapomněli, zasílám Vám náš aktualizovaný kontrolní seznam pro letošní rok:

1)    Zkontrolujte si platnost

  • Občanského průkazu
  • Řidičského průkazu
  • Pasu
  • STK u Vašeho vozidla
  • Dálniční známky

A pokud končí cokoliv v letošním roce, poznačte si datum a začněte vše vyřizovat s předstihem!

2)    Nahlaste změnu kontaktních údajů

Pokud jste v loňském roce změnili:

  • Telefonní číslo (např. změna v práci)
  • E-mail 
  • Adresu

Nezapomeňte to nahlásit všem institucím, kde tyto údaje potřebujete pro komunikaci s nimi. Dnes již stačí u většiny institucí změnu nahlásit e-mailem, nebo datovou schránkou. Nemusíte tedy do řady na poštu 😊.

3)    Nezapomeňte zahrnout do daňového přiznání:

  • Potvrzení o platbách příspěvků na penzijní připojištění nebo DPS, které přesáhly 12.000 Kč ročně
  • Potvrzení o platbách zaplacených na životní pojištění (u investičního nebo rezervotvorného)
  • Potvrzení o zaplacených úrocích z hypotéky nebo úvěru ze stavebního spoření.
  • Roční daňové výpisy z různých investičních platforem, případně dodanit zisky pokud jste nesplnili časový test a nevešli jste se do limitu sto tisíc korun
  • Všechny výše uvedené potvrzení by Vám měli přijít v průběhu ledna do Vašich e-mailů, interních přístupů u finančních institucí, či výjimečně ještě i poštou. Pokud Vám cokoliv nedorazí v lednu, ihned se obraťte na příslušnou instituci.

4)    Pohlídejte si termíny výročí Vašich smluv

Aktualizaci či případnou změnu ve Vašich finančních produktech můžete 

zpravidla udělat jen ve výročí a to ještě s dostatečným předstihem, ideálně 2 

měsíce a déle. Týká se to:

  • Pojištění vozidla (doporučujeme aktualizovat každý rok, není-li sjednáno ve smlouvě GAP).
  • Pojištění majetku a odpovědnosti (doporučujeme aktualizovat každé 2 roky).
  • Hypotečních úvěrů (zde doporučuji začít s přípravou i rok před výročím fixace).

5)    Vše co souvisí s Vaší nemovitostí

  • Podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí (dříve daň z nemovitosti), podává se tehdy, pokud jste se v uplynulém roce nově stali majiteli nemovitosti. Termín pro podání je do 1.2.
  • V případě prodeje/daru Vaší nemovitosti je potřeba se od této platby daně odhlásit. A Ti, kteří sice něco prodali, ale stále nějakou nemovitost vlastní musí opět podat daňové přiznání. 
  • Zaplatit daň – platí se každoročně, finanční úřad Vám zasílá zpravidla složenku k zaplacení, složenku očekávejte v květnu.
  • Každoročně musí být provedena kontrola spalinových cest (máte-li komín). 

6)    Udělejte si aktuální přehled o svém rodinném cashflow

  • Víte kolik aktuálně za všechno platíte?
  • Jste schopni v současnosti měsíčně něco ušetřit? Víte kolik? 
  • Máte vytvořenou pohotovostní rezervu ve výši min. 3 měsíčních příjmů? 

7)    Udělejte si revizi svých finančních cílů 

  • NA CO budete v budoucnu peníze potřebovat
  • KDY (za jak dlouho) budete peníze potřebovat
  • KOLIK peněz budete potřebovat na jednotlivé cíle

Přehledný checklist si můžete stáhnout níže. Věřím, že Vám tento checklist pomůže k většímu přehledu nad svými financemi. A pokud byste s tím vším chtěli pomoci, tak v servisním poradenství jsme schopni všechny výše uvedené body hlídat za Vás. 

Autor článku: Ing. Miroslav Pustelník, MBA, EFA

Co by Vás mohlo zajímat.